Bra (och enkla) tips för ha en aktiv livsstil

Vi vet alla att motion är bra för oss. Det är en av de få saker som bevisligen gör människor friskare, gladare och mer produktiva. Ändå gör de flesta av oss det inte. Vad beror det på?

Sanningen är att motion kan vara svårt – särskilt om du inte är van vid det eller om du för närvarande hindras av en skada eller sjukdom. Men det finns många sätt att kringgå dessa hinder så att du kan skörda frukterna utan alltför mycket lidande.

Vi kommer därför att ta en titt på ett par saker som vi tror kan hjälpa många att leva en mer aktiv och hälsosam livsstil. Det är viktigt att påpeka att detta såklart inte är en komplett guide, utan målet är snarare att artikeln ska fungera som en utgångspunkt att bygga vidare ifrån.

1. Hitta något du tycker om

Detta är den överlägset bästa strategin som finns. Om du har roligt blir träningen lätt och rolig att genomför och det blir då istället något som du ser fram emot.

Det spelar egentligen ingen roll vad det är du gör, så länge det får ditt hjärta att pumpa och du har roligt samtidigt som du gör det. Om du kan hålla dig till något som du tycker om kommer träningen aldrig att kännas som en syssla igen.

2. Börja i liten skala och bygg upp successivt

Börja med 15 minuters måttlig aktivitet varje dag – ta trapporna i stället för hissen, gå till affären i stället för att köra bil. Man behöver inte träna hur hårt som helst så fort man kommer igång.

Var realistisk när det gäller vad din kropp klarar av och skada dig inte genom att försöka göra för mycket för tidigt. Många gör misstaget att de kör för hårt och intensivt i början, så se till att inte du gör det misstaget också.

3. Hitta en träningskompis

Det här är en annan enkel strategi som fungerar utmärkt. Om du har någon att träna med känner du dig mer motiverad att t.ex. gå ut på en löprunda eller spela boll med dina vänner. Du kan också få nya vänner och hålla dig motiverad på din träningsresa genom grupptryck eller vänskaplig tävling.

Men om du hellre vill träna själv kan en annan smart idé vara att du tar hjälp av en PT. Om du är på jakt efter en personlig tränare i Uppsala kan vi varmt rekommendera att kolla in JR träningsstudio. Om du bor någonstans är dock sannolikheten att det finns personliga tränare även där, och då kan vi rekommendera att du tar kontakt med dem och inleder en dialog.

4. Var aktiv hela dagen

Många av oss använder den lilla lediga tid vi har mellan jobb, familj, måltider och sömn till att slöa i soffan med TV:n … men vet du vad? Det är mycket roligare att röra på sig!

Så varför inte hålla dig aktiv även när du inte har något specifikt träningspass i åtanke? Du kan laga middag medan du dansar till din favoritmusik eller göra knäböjningar och armhävningar mellan arbetsuppgifterna på jobbet. Det är faktiskt mycket enklare än det låter, så gör ett försök!

5. Ha ett mål i åtanke

Ett mål är ett bra sätt att motivera dig själv eftersom det ger dig något specifikt att arbeta för.

Om du har ett mål är det lätt att se vad som kommer att leda dig dit och var du befinner dig i förhållande till ditt mål – det gör träningen mycket effektivare.