5 hälsosamma (och enkla) måltider du måste testa

En av de bästa sakerna du kan göra för din hälsa är att äta hälsosam mat. Men det är inte alltid lätt, särskilt inte om du har en stram budget eller ogillar att stå alldeles för länge i köket.

Men till skillnad från vad många tror så finns det faktiskt hälsosamma måltider som alltså varken kräver mycket pengar eller långa stunder i köket. Det gäller bara att du läser på lite om ämnet och intresserar dig för att äta hälsosamt så kommer du snart inse att det inte behöver vara så svårt.

Vi vill hjälpa dig lite på vägen framåt mot en hälsosam livsstil, och därför har vi sammanställt den här artikeln där vi kommer gå igenom 5 hälsosamma och enkla måltider som vi starkt kan rekommenderar att du testar.

1. Äggomelett

En äggomelett är ett enkelt och billigt sätt att få i sig bra mat. Den är full av proteiner och bra fetter som gör det till en riktigt bra måltid särskilt om du tränar och idrottar. Du kan toppa den med lite grönsaker för att få en extra hälsosam måltid som ger dig kraft genom dagen.

Vi rekommenderar även att du testar att laga en så kallad ”spansk omelett” genom att lägga till lite potatis i omeletten. Detta kommer definitivt hjälpa dig att bli ännu mättare och fylld av energi.

2. Smörgåsar med tonfisksallad

Tonfisk är en av de bästa proteinkällorna du kan hitta. Om du blandar tonfisk med några grönsaker och en macka blir det en utmärkt måltid som ger dig antiinflammatoriska ämnen och alla näringsämnen du behöver för att hålla dig frisk.

Du kan göra dina egna smörgåsar eller helt enkelt köpa färdiga smörgåsar i din lokala matvaruaffär. Alla sorters sallad är bra för smörgåsar, men se till att du tillsätter en nyttig majonnäs till dem. På så sätt får du ditt fettintag från bra källor samtidigt som du får i dig bra näringsämnen.

3. Proteinpannkakor med frukt

Pannkakor är alltid en bra tröstmat. De smakar gott, mättar och ger dig energi om du skulle behöva den senare. Det är dock också lätt att göra ohälsosamma pannkakor fyllda med socker och kolhydrater så här bör man se upp lite gällande hur de tillagas.

Men som tur är finns det en hälsosam version av pannkakor som kan göras genom att tillsätta proteinpulver. Av förklarliga skäl kallas detta för proteinpannkaka. Det enda du behöver göra är att blanda lite proteinpulver med ägg, mjölk eller vatten och tillsätt dina favoritfrukter i smeten. Du kommer att bli förvånad över hur gott det smakar.

4. Rätter med lax

Lax är inte bara gott; du får många fördelar av att äta lax regelbundet. Den är full av hälsosamma fetter och massor av protein, som stödjer din kropp på många olika sätt.

Du kan äta lax med sallader eller grönsaker till lunch eller middag och det smakar jättebra. Om du vill förkorta tillagningstiden kan du köpa färdiglagade laxfiléer som man endast behöver värma på.

5. Kyckling med grönsaker

Kyckling är en annan proteinkälla som du bör inkludera i din kost då och då. Du kan tillaga den på egen hand eller köpa kyckling som redan är grillad eller tillagad på annat sätt.

Vi rekommenderar starkt att du köper kvalitativ kyckling så du inte får i dig några dåliga ämnen eller får en dålig smakupplevelse. Tänk också på att tillagda den tillräckligt mycket.