I år, 2014,  förlades årsmötet till Söderhamn, redan i februari 2014. Det är viktigt att försöka variera mötesplats, eftersom våra medlemmar kommer från fyra landskap. I Söderhamn har vi en verklig eldsjäl, Hjördis Östlund. Hennes väl genomtänkta program gjorde att det blev en mycket bra dag på alla sätt.
Vi sammanstrålade på Stadsbiblioteket där bibliotekschefen allmänbildade oss genom ett intressant föredrag om stadens och traktens storhetstid, ”sågverksepoken”. Hjördis hade kontaktat ABF så affischer på stan visade att VIS fanns på plats och intresserad allmänhet inbjöds för att höra och se TSStolkning. Bra reklam för oss!
Själva årsmötet med 19 deltagare hölls i Nyktra huset, IOGT/NTO. En vacker träbyggnad, högt belägen med härlig utsikt över den idylliska staden.
Förhandlingarna avklarades smidigt med Sonja Calais van Stokkom vid klubban.
Det beslutades att utöka styrelsen från fem till sex personer
För 2014 bestämdes ett Höstting i november med förslag att  diskutera det brännande ämnet  Tolkutredningen.
Två personer valdes att delta i Riksårsmötet i april i Åre
TSShelg tillsammans med VIS Stockholm och Örebro och HRFs Vuxendövförening beslöts till 24-25 maj och 11-12 oktober 2014 samt förslag om en hösthelg i Gysinge med något aktuellt ämne.
I november en fortsättningsdag om FNkonventionen på Ekolnsnäs, föreningsgården utanför Uppsala
Julavslutning tillsammans med HRFs Vuxendövförening som tidigare, ska det också bli detta år.
Den tidigare aviserade  tvådagarsutflykten i Roslagen beslutades att skjutas till 2015. Vi vill göra den tillsammans med Dalarna och Stockholm och ytterligare planering behövs.

Genomgående god stämning hela dagen med god hemlagad lunch och som avslutning unison sång med bland andra ”Suppleanten”, gjorde att trots att solen försvunnit och ett riktigt februari-snöslask-oväder brutit ut höll stämningen i sig när vi vandrade ner mot tåget. Då och då med ett stopp, där Hjördis sakkunnigt gav oss årtal och händelser i stadens historia.  Sent ska man glömma Hjördis entusiasm där hon gick barhuvad i snöyran och vi alla plaskade i en decimeter snö. TSSade gjorde hon så de få personer vi mötte verkligen såg vårt talsätt, härligt!
Hjärtligt tack Hjördis! Vi vill komma åter och uppleva din fina stad i försommarprakt en annan gång.

Text: Birgitta Samuelsson